Wat is conversie optimalisatie? Met 3 tips vanuit de psychologie
Het is de conversie van je website of webshop waar het uiteindelijk om gaat. Hoeveel bezoekers doen een aanvraag of een bestelling? Het is uiteindelijk altijd het doel om bezoekers te laten ‘converteren’, maar hoe zorg je daarvoor? Je kunt er met conversie optimalisatie voor zorgen dat je de kans op conversie steeds een beetje verder verhoogt. Dit kun je doen door de opzet van de website te testen, zodat je steeds de winnaar uit de test kunt kiezen.
Succesvolle websites zoals Bol.com, Booking.com en Amazon.com zijn er groot mee geworden: het doorlopend testen van hun ontwerp. Ze gebruiken conversie optimalisatie om tests uit te voeren met buttons, met afbeeldingen, winkelmandjes en alle andere onderdelen van de website. Op die manier gebruiken ze kennis vanuit de psychologie en online marketing om hun website te optimaliseren. Altijd met het doel om zoveel mogelijk bezoekers te laten converteren, zodat die een aankoop of een aanvraag doen.

Wat is conversie optimalisatie?
Maar, wat is conversie optimalisatie eigenlijk? Het is de optimalisatie van de website, om meer conversies te realiseren. En een conversie is een bezoeker die een aanvraag of een aankoop doet, afhankelijk van jouw concrete doelstelling.
Met conversie optimalisatie maak je gebruik van A/B-tests (of tests met meerdere varianten), zodat je twee varianten van een onderdeel van de website naast elkaar kunt zetten. Probeer je daarbij te beperken tot specifieke onderdelen, die je los van elkaar kunt testen. Verander één element en test de beide varianten, door die te tonen aan een afzonderlijk deel van je bezoekers. Voorkom dat je teveel wijzigingen doorvoert, omdat het dan onduidelijk wordt welk element de eventuele verbetering in de conversie kan verklaren.
Let op: zorg voor voldoende bezoekers om een goede analyse uit te kunnen voeren. Software zoals Google Analytics kan je gebruiken om het minimale aantal bezoekers en de minimale duur van een test te bepalen, zodat je resultaten krijgt op basis waarvan je statistisch betrouwbare uitspraken kunt doen.
Zodra je met de tips voor meer conversie aan de slag wilt is het belangrijk om een vast stramien aan te houden:
- Bepaal je hypothese Iedere aanzet tot conversie optimalisatie begint met een hypothese. Probeer vanuit de psychologie, online marketing of andere wetenschap te bedenken hoe je de website zou kunnen verbeteren. Denk aan ‘stel dat we…’ en doe op basis daarvan een suggestie voor een wijziging.
- Ontwerp de test Gebruik software zoals Google Analytics om de test te ontwerpen. Gebruik de A-variant om het huidige ontwerp te testen bij bezoekers en de B-variant voor de variatie die je hebt bedacht. Op die manier kun je testen of de door jou voorgestelde wijziging daadwerkelijk een positief effect heeft.
- Analyseer de gegevens Zorg ervoor dat je voldoende de tijd neemt om voldoende bezoekers gebruik te laten maken van de test. Daar merken ze zelf niets van, omdat ze willekeurig de A-variant of de B-variant te zien krijgen. Software zoals Google Analytics kan je helpen aangeven wanneer je statistisch betrouwbare resultaten hebt.
- Optimaliseer de website Is er een duidelijke winnaar met een significant verschil ten opzichte van de andere variant? Voer die door op de website. En bedenk op basis van de resultaten nieuwe hypotheses, zodat je de cyclus voor conversie optimalisatie opnieuw kunt starten.
Meten is weten: gebruik Google Analytics
Je zorgt er met conversie optimalisatie voor dat je beslissingen neemt op basis van data, in plaats van een onderbuikgevoel of een ‘idee’. Het is een goed idee om hypotheses op te stellen aan de hand van beschikbare theorieën en literatuur. Of op basis van inzichten die op andere websites werken. Iedere website en iedere organisatie is uniek, dus zorg er vervolgens voor dat je zelf een test doet.
Dat kun je doen vanuit Google Analytics. Je kunt daarvoor gebruik maken van AdWords-conversies of van daadwerkelijke A/B-tests op de website. Bepaal het doel en stel een verandering voor, op basis van een script dat je vanuit Analytics meteen in de website kunt integreren. Op die manier kun je een A/B-test doen, om het effect op de conversie te meten.
3 psychologische tips voor meer conversie
De wetenschap van conversie optimalisatie hangt in grote mate samen met psychologie. Psychologische inrichten in de werking van het (consumenten)brein kunnen je op weg helpen met het stellen van interessante hypotheses. Een consumentenpsycholoog kan je helpen om interessante richtingen te vinden om te testen, waarvan we er drie voor je op een rij zetten:
- De prijsstelling in de webshop Het euroteken alleen al is een onbewuste doorn in het oog van veel consumenten. Niet voor niets heeft Coolblue het in de webshops over ‘149’ in plaats van ‘€149’ of ‘149 euro’. Pas in het winkelmandje wordt er gebruik gemaakt van het euroteken. Het is de moeite waard om te testen of dit ook bij jou in de webshop of op de website leidt tot meer conversie.
- Het gebruik van visual cues Visual cues helpen de aandacht te sturen. Met een eenvoudige pijl kun je ervoor zorgen dat bezoekers kijken naar waar jij ze graag naar laat kijken. Bijvoorbeeld naar de knop om een bestelling te plaatsen of een aanvraag te doen. Een psychologisch interessante test voor conversie optimalisatie.
- Gratis verzending of zo snel mogelijk in huis Gratis verzending heeft een belangrijke cognitieve uitstraling, terwijl een snelle verzending veel meer inspeelt op het gevoel en de intuïtie. Gebruik een A/B-test om na te gaan welke Call-to-Action (CTA) jouw bezoekers het meest aanzet tot actie.
Aan de slag met conversie optimalisatie en daarvoor op zoek naar een specialist die je daarbij kan begeleiden? We hebben veel ervaring met A/B-tests, waardoor we je daar meer over kunnen vertellen en die voor je kunnen opzetten. Neem contact op, dan vertellen we je bovendien graag meer over de best practices die we meteen bij je kunnen testen.