Meteen vindbaar en online zichtbaar: snel resultaat met Google AdWords (SEA)
Hoe word je zo snel mogelijk vindbaar en online zichtbaar? Het antwoord: Google AdWords. Google Adwords is verreweg populairste keuze voor Search Engine Advertising (SEA). Het fijne is dat er gericht kan worden geadverteerd op basis van zoektermen die potentiële klanten gebruiken.
Google Adwords biedt veel sneller resultaat dan Search Engine Optimization (SEO) en biedt geavanceerde mogelijkheden tot specifieke targeting. Hier staat echter wel tegenover dat de Google AdWords kosten veelal hoger liggen dan die voor SEO.
Wat is Google AdWords?
We beginnen bij het begin, want wat is Google AdWords? Het is het advertentieprogramma van Google. Het programma zorgt ervoor dat je vindbaar bent als klanten via de zoekmachine naar de producten of diensten zoeken. Je betaalt daarvoor op het moment dat bezoekers de advertentie aanklikken, om de website te bezoeken. Google AdWords is een softwarepakket, dat gewoon online beschikbaar is. Gratis te gebruiken, want je betaalt alleen voor aangeklikte advertenties.
AdWords is voor veel bedrijven het belangrijkste kanaal om nieuwe bezoekers naar de website aan te trekken. Dit doen ze door zelf campagnes te ontwikkelen of door dat uit te besteden aan een online marketing bureau zoals Rolent.

De belangrijkste voordelen
Uiteraard heeft Google AdWords een aantal belangrijke voordelen te bieden, dus die kunnen niet ontbreken in onze uitleg. We zetten de 4 belangrijkste op een rij:
- Nieuwe klanten vinden Google AdWords is een handige tool om meer bezoekers naar de website te trekken en online verkopen te genereren. Bovendien biedt het de mogelijkheid om klanten te laten bellen of te laten terugkeren, afhankelijk van de concrete doelstellingen die je voor ogen hebt.
- Lokaal of wereldwijd adverteren Met de software van de zoekmachine kun je zowel wereldwijd als heel specifiek adverteren. Dit kan tot in bepaalde regio’s of zelf steden. Ook kan er met behulp van radiustargeting binnen een specifieke afstand van je bedrijf of winkel advertenties worden weergeven.
- Heel gericht adverteren Die specifieke mogelijkheden gelden niet alleen geografisch, want Google AdWords biedt veel meer mogelijkheden om advertenties af te stemmen op een specifieke doelgroep. Om precies hen aan te spreken. Op het juiste moment, als ze zoeken naar jouw producten of diensten.
- Ondersteuning door Google zelf En kom je er niet uit met Google AdWords of de mogelijkheden die er beschikbaar zijn? De medewerkers van Google zelf zijn beschikbaar voor telefonische ondersteuning via nummer 0800 265 9292.
Het overkoepelende voordeel van Google AdWords is dat je daarmee veel sneller resultaat kunt bereiken dan met organische groei. SEA biedt de mogelijkheid om de volgende dag al zichtbaar te zijn op de belangrijkste zoektermen. Helemaal bovenaan de zoekresultaten, zonder dat er veel tijd voor nodig is om dit voor elkaar te krijgen. SEA werkt daarmee een stuk sneller dan SEO, terwijl je net zo goed de mogelijkheid hebt om vindbaar te worden op de belangrijkste zoektermen.
Let op: populaire zoektermen zijn duurder dan degene waar minder mensen naar zoeken. Dat heeft te maken met biedingen door andere bedrijven, die ook graag zichtbaar zijn. Op die manier kunnen de Google AdWords kosten oplopen, vooral als je hoe dan ook bovenaan wilt staan op de voor je organisatie belangrijkste zoektermen.
Probeer een balans te vinden tussen goede vindbaarheid en zichtbaarheid enerzijds en een redelijk budget anderzijds. Bijvoorbeeld door goed in de gaten te houden wat het kost om één conversie te realiseren. Aan de hand van een aantal nieuwe bezoekers, waarvan er één een aankoop of een aanvraag doet. Het is op die manier mogelijk om de kosten en de opbrengsten te balanceren, zodat Google AdWords onder de streep geld zal opleveren in plaats van zal kosten.
Google AdWords kosten: betalen voor resultaat
Uiteraard zijn er aan Google AdWords kosten verbonden, maar die betaal je pas op het moment dat gebruikers de advertenties aanklikken. Dat betekent dat je pas betaalt op het moment dat je daadwerkelijk bezoekers ontvangt. En zou niemand de advertentie aanklikken? Dan zijn er geen kosten aan verbonden, waardoor je dit haast zonder risico kunt uitproberen.
De aanmelding voor een Google AdWords-account is gewoon gratis, daar zijn geen kosten aan verbonden. Ook het gebruik van de software is gratis. Je kunt een campagne maken en opzetten, zonder dat je daar een euro aan hoeft uit te geven. Tenminste, als je besluit dat zelf te doen en je daar geen bureau voor inschakelt natuurlijk. Je betaalt pas op het moment dat de advertentie werkt en iemand daar op klikt om de website te bezoeken.
Op die manier zijn de Google AdWords goed in de hand te houden en lukt het om die te matchen aan de nieuwe bezoekers of zelfs online verkopen. Bovendien kun je zelf een budget instellen, gewoon per maand of zelfs per dag. Zo kun je tot tienduizenden euro’s per maand uitgeven, maar kun je ook adverteren met slechts een paar honderd euro in die periode.
Zelf doen of uitbesteden
Je kunt zelf een Google AdWords-account aanmaken en daarmee aan de slag. Houd er echter rekening mee dat een geavanceerde campagne dagelijks beheer vraagt. Met goede kennis van zaken, om de juiste bedragen te bieden en de gewenste online zichtbaarheid en vindbaarheid te realiseren.
Met name bij grotere budgetten is het verstandig om een bureau in te schakelen en Google AdWords uit te besteden. Met name Google Partners en Google Premium Partners zijn in dat geval een interessante keuze. Zij beschikken over goede kennis van zaken, werken met aanzienlijke budgetten en leveren goede prestaties. Dat zijn namelijk de belangrijke criteria waar Google op let om de Partner-status te verlenen aan organisaties. Online Marketing Bureau Rolent heeft en Google Partner-badge en we weten dus zeker waar we het over hebben. Google Adwords uitbesteden? Neem contact met ons op om naar de mogelijkheden te vragen.