Google Professional

Wat zijn de voordelen van een Google-gecertificeerd professional?

Wat zijn de voordelen van een Google-gecertificeerd professional? Het zijn gecertificeerde specialisten, door Google zelf. Als Google Partner of Google Premium Partner, op basis van de strikte eisen die er gelden.

Uiteraard biedt de status allereerst de bedrijven die gecertificeerd zijn een aantal voordelen. Zij mogen de Google-badge voor Partner of Premium Partner voeren. Om aan te geven dat ze goed verstand van zaken hebben en om aan te tonen dat de relatie met de zoekmachine goed is. Maar, wat zijn de voordelen voor jou als klant als een bedrijf zich Google-gecertificeerd professional mag noemen? We zetten het op een rij, maar niet zonder heldere uitleg over wat het inhoudt als een bedrijf deze certificering heeft.

 

Wat is een Google-gecertificeerd professional?

Een Google-gecertificeerd professional is Google Partner of Premium Partner. Op basis van aangetoonde goede kennis van zaken, transparante informatie over het eigen bedrijf, goede prestaties met de software van Google en voldoende uitgaven om als serieuze speler te worden aangemerkt.

De Google-gecertificeerd professional heeft nauwgezet contact met Google. Daardoor is de organisatie snel op de hoogte van doorgevoerde veranderingen door de zoekmachine en is er meer ondersteuning beschikbaar bij eventuele vragen of lastige situaties.

Google Professional  

Partners en Premium Partners

Google maakt onderscheid tussen twee soorten partners, het gaat om Google Partners en om Google Premium Partners. We zetten de belangrijkste verschillen op een rij:

Google Partner Google Premium Partner
Certificering Minstens één persoon binnen de organisatie heeft een AdWords-certificering Minstens twee personen binnen de organisatie hebben een AdWords-certificering
Budgetten De organisatie besteedt tenminste $10.000 aan advertentiebudget voor beheerde accounts De organisatie besteedt een hoger budget aan advertenties voor beheerde accounts
Prestaties De organisatie houdt het klantenbestand op peil, breidt dat uit en realiseert groei in totale advertentie-inkomsten. De organisatie houdt het klantenbestand op peil, breidt dat uit en realiseert groei in totale advertentie-inkomsten.

Google erkent zowel Partners als Premium Partners en biedt badges aan die deze organisaties mogen voeren. Bijvoorbeeld op hun website en in andere communicatie, om aan te tonen dat ze de Partner- of Premium Partner-status hebben.

 

Vereisten voor certificering

Uiteraard gelden er een aantal vereisten om de certificering te ontvangen. We zetten de belangrijkste elementen op een rij:

  • Bedrijfsprofiel Organisaties die Google Partner willen worden moeten een volledig bedrijfsprofiel invullen. Met de naam van het bedrijf, de website, contactgegevens, beschrijving van de organisatie en de geleverde diensten. De zoekmachine kan het bedrijf daarmee opnemen in Google Partner Search.
  • Certificering Google controleert het aantal personen binnen de organisatie met een AdWords-certificering, om te garanderen dat het bedrijf voldoende kennis van zaken heeft. De certificering wordt afgegeven als iemand slaagt voor de AdWords Fundamentals-kennistekst en een van de extra advertentiekennistesten van de Academy for Ads. Het kan dan gaan om Search Advertising, Display Advertising, Mobile Advertising, Video Advertising en Shopping Advertising.
  • Budgetten De organisatie moet minimaal 90 dagen actief zijn met een AdWords-account en op ten minste 60 dagen van de afgelopen 90 geld hebben uitgegeven. Bovendien moet het gaat om minimaal $10.000 in de afgelopen 90 dagen. Voor de status van Premium Partner geldt een hoger minimaal budget, maar daar doet Google geen openbare uitspraken over, omdat dit per land en marktgebied verschilt.
  • Prestaties Tenslotte moet een organisatie aantoonbaar goed resultaat neerzetten. Het gaat dan bijvoorbeeld om voldoende omzetgroei van klanten, klantbehoud, algemene omzetgroei en een toename van het aantal adverteerders. Google houdt de prestaties van klanten gedurende 18 maanden bij, waarin minimaal 12 maanden geld uitgegeven moet zijn aan AdWords.
 

Voordelen van een Google-gecertificeerd professional

En dan de voordelen, want wat heb je eraan als een bedrijf Google-gecertificeerd professional is? Met een Google Partner of Premium Partner weet je zeker dat het bedrijf netjes voldoet aan de bovengenoemde vereisten voor de certificering. Het betekent in eerste instantie dat je kunt rekenen op goede vakkennis. Van Google AdWords en een specialisatie in een van de mogelijke richtingen.

Bovendien gaat het per definitie om een bedrijf dat minimaal 90 dagen actief is met het account voor AdWords en dat budgetten beheert voor meerdere klanten. Dankzij de ondergrens van $10.000 in 90 dagen is er bovendien sprake van veel ervaring bij de organisaties, om goed in de gaten te kunnen houden wat er speelt.

Ten derde kijkt Google kritisch naar de prestaties van de organisaties die de Partner-status mogen voeren. Op die manier garandeert de zoekmachine een grote kans op goede resultaten. Bedrijven die keer op keer laten zien dat ze groei kunnen realiseren krijgen op die manier de kans om dat aan potentiële klanten aan te tonen.

Is het met andere woorden belangrijk om gebruik te maken van een Google Partner of een Google Premium Partner? Het biedt belangrijke voordelen, want je kunt rekenen op korte lijnen met de zoekmachine. Het bedrijf zal op de hoogte zijn van de meest recente ontwikkelingen en laat goede prestaties zien. Bovendien heeft het bedrijf ervaring met interessante budgetten, om die ook voor jouw organisatie goed te kunnen beheren. Houd er aan de andere kant rekening mee dat het met een kleiner budget soms minder interessant is om een Google Partner te kiezen, omdat de verwachtingen dan anders zijn.

Houd er tenslotte rekening mee dat de status van Google-gecertificeerd professional alleen beschikbaar is voor organisaties die AdWords-budgetten voor klanten beheren. Een SEO specialist die niet werkt met AdWords heeft dus geen kans om de certificering te verkrijgen. Dat betekent ondertussen niet dat de specialist geen kennis van zaken zou hebben of geen goede prestaties zou bereiken. Google heeft door middel van AdWords de mogelijkheid om de prestaties en budgetten te meten. Dat is de reden waarom de zoekmachine zich daarop richt en alleen full-service bureaus en specialisten voor SEA de kans hebben Google Partner of Premium Partner te worden.